Ζωγραφική, γλυπτική, θέατρο και κινηματογράφος στην Ξάνθη της «Belle Époque»
Η διαδρομή αυτή είναι περίπου 1 χλμ., 50 λεπτών περίπου και μέτριας δυσκολίας. Ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να πάρει μια γεύση από τις τέχνες, όπως εκφράστηκαν στην Ξάνθη κατά τη λεγόμενη περίοδο της Belle Époque (1871-1914).

Ανάμεσα στα λιγοστά σωζόμενα δείγματα συγκαταλέγονται το νεοκλασικό άγαλμα στην αυλή του ναού Αγίου Γεωργίου, οι τοιχογραφίες με βαυαρικά ή γερμανικά τοπία στις Οικίες των Κουγιουμτζόγλου, Σταυρόπουλου και Μιχάλογλου, οι ζωγραφισμένες θεές από το δωδεκάθεο στο Αρχοντικό Μεταξά και οι οροφογραφίες με τα διακοσμητικά και τα φυτικά μοτίβα στο Grand Maison του Ντανιέλ, στο Αρχοντικό Μωυσή και σε άλλα αρχοντικά της Παλιάς Ξάνθης. Όλα αυτά τα έργα αντιπροσωπεύουν επάξια την καλλιτεχνική άνθιση της περιόδου στην πόλη.

Μάλιστα ο επισκέπτης περνώντας από την τοποθεσία που κάποτε υπήρχε το θέατρο «Απόλλων» και ο κινηματογράφος «Ηλύσια», μπορεί να φανταστεί τις παραστάσεις της εποχής και τους ανθρώπους που ερμήνευαν τους διάφορους ρόλους, όπως για παράδειγμα τη Γαλλίδα ηθοποιό Σάρα Μπερνάρ που λέγεται ότι έπαιξε σε μερικές παραστάσεις στο «Απόλλων».

39. Αρχοντικά Μιχάλογλου

Σύντομη τεκμηρίωση:

Το συγκρότημα κατοικιών της οικογένειας Μιχάλογλου οικοδομήθηκε κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας του 19ου αιώνα στη συνοικία του Αγίου Βλασίου.
Το συγκρότημα αποτελείται από τέσσερις πανομοιότυπες κατοικίες τις οποίες έχτισε ο καπνέμπορος Ιωάννης Μιχάλογλου με καταγωγή από το Gjerbes της Κορυτσάς στη Β. Ήπειρο, για τα τέσσερα αγόρια από τα έξι παιδιά που απέκτησε. Για τον πρωτότοκο γιο του Γαβριήλ έχτισε άλλο σπίτι απέναντι από το συγκρότημα αυτό (Αγ. Βλασίου 28-30), ενώ την κόρη του την προίκισε με χρηματικά ποσά και χρυσές λίρες.
Η ανέγερση του συγκροτήματος αυτού εκείνο το χρονικό διάστημα συμπίπτει με την περίοδο οικονομικής άνθησης της Ξάνθης, όταν αναπτύσσεται οικιστικά η ευρύτερη περιοχή των συνοικιών του Αγίου Γεωργίου και του Αγίου Βλασίου με τα πολυάριθμα αρχοντικά των καπνεμπόρων που δραστηριοποιούνται τότε γύρω από την εκμετάλλευση του καπνικού προϊόντος.
Τα κτίσματα είναι εκλεκτικιστικά με κυρίαρχη τάση τον νεοκλασικισμό. Σε ολόκληρο το συγκρότημα των κτιρίων η εξωτερική όψη τους είναι οργανωμένη με απόλυτη συμμετρία και περιλαμβάνει πλίνθινη διακόσμηση κόκκινου χρώματος. Η κεντρική είσοδος και στις τέσσερις κατοικίες προεξέχει, είναι στεγασμένη και υποστηρίζει μεγάλα μπαλκόνια, διακοσμημένα με τοπικές σιδεριές. Πάνω από το υπερυψωμένο ισόγειο οργανώνεται ο πρώτος όροφος του κάθε κτιρίου. Σε δύο από τις κατοικίες υπάρχει εκτεταμένος ζωγραφικός διάκοσμος στο εσωτερικό τους (με οροφογραφίες και τοιχογραφίες), που υλοποιήθηκε κατά τα έτη 1927-1928 από τους διάσημους τότε κοσμηματογράφους Γεώργιο και Νικόλαο Μαλτζή από το Αϊβαλί της Μικράς Ασίας και τον Λευτέρη Κουνή.
Μπροστά σε καθεμία από τις 4 κατοικίες υπάρχει ένας μικρός προαύλιος χώρος, περιτριγυρισμένος από σιδερένιο αυλόγυρο, ο οποίος είναι διακοσμημένος με έλικες και λόγχες.


Κατηγορία θεματικού ενδιαφέροντος:  ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ / ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ


Ιστορικά στοιχεία:

Το συγκρότημα κατοικιών της οικογένειας Μιχάλογλου οικοδομήθηκε κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας του 19ου αιώνα στη συνοικία του Αγίου Βλασίου.
Το συγκρότημα αποτελείται από τέσσερις πανομοιότυπες κατοικίες τις οποίες έχτισε ο καπνέμπορος Ιωάννης Μιχάλογλου με καταγωγή από το Gjerbes της Κορυτσάς στη Β. Ήπειρο, για τα τέσσερα αγόρια από τα έξι παιδιά που απέκτησε. Για τον πρωτότοκο γιο του Γαβριήλ έχτισε άλλο σπίτι απέναντι από το συγκρότημα αυτό (Αγ. Βλασίου 28-30), ενώ την κόρη του την προίκισε με χρηματικά ποσά και χρυσές λίρες.

Η ανέγερση του συγκροτήματος αυτού εκείνο το χρονικό διάστημα συμπίπτει με την περίοδο οικονομικής άνθησης της Ξάνθης, όταν αναπτύσσεται οικιστικά η ευρύτερη περιοχή των συνοικιών του Αγίου Γεωργίου και του Αγίου Βλασίου με τα πολυάριθμα αρχοντικά των καπνεμπόρων που δραστηριοποιούνται τότε γύρω από την εκμετάλλευση του καπνικού προϊόντος.


Στοιχεία αρχιτεκτονικής:

Τα κτίσματα είναι εκλεκτικιστικά με κυρίαρχη τάση τον νεοκλασικισμό. Σε ολόκληρο το συγκρότημα των κτιρίων η εξωτερική όψη τους είναι οργανωμένη με απόλυτη συμμετρία και περιλαμβάνει πλίνθινη διακόσμηση κόκκινου χρώματος. Η κεντρική είσοδος και στις τέσσερις κατοικίες προεξέχει, είναι στεγασμένη και υποστηρίζει μεγάλα μπαλκόνια, διακοσμημένα με τοπικές σιδεριές. Πάνω από το υπερυψωμένο ισόγειο οργανώνεται ο πρώτος όροφος του κάθε κτιρίου. Σε δύο από τις κατοικίες υπάρχει εκτεταμένος ζωγραφικός διάκοσμος στο εσωτερικό τους (με οροφογραφίες και τοιχογραφίες), που υλοποιήθηκε κατά τα έτη 1927-1928 από τους διάσημους τότε κοσμηματογράφους Γεώργιο και Νικόλαο Μαλτζή από το Αϊβαλί της Μικράς Ασίας και τον Λευτέρη Κουνή.


Περιγραφή λοιπών στοιχείων:

Μπροστά σε καθεμία από τις 4 κατοικίες υπάρχει ένας μικρός προαύλιος χώρος, περιτριγυρισμένος από σιδερένιο αυλόγυρο, ο οποίος είναι διακοσμημένος με έλικες και λόγχες.


Σκοπός - Χρήση: Κατοικία


Χαρακτηρισμός: Διατηρητέα, Φορέας ΥΠΠΟ, Απόφαση δΙΛΑΠ/Γ/3250/9491, ΦΕΚ 142/91


Χρονολόγηση (περίοδος): Περίπου 1890


Έτος κατασκευής: 1893-1897


Τοποθεσία μνημείου: 41.141060434666464, 24.884868982198547


Βιβλιογραφικές παραπομπές:

•    Δημήτρης Μαυρίδης, Σπίτια της Ξάνθης, Ιερά Μητρόπολις Ξάνθης και Περιθεωρίου - δ.Ε.Α.Ξ., Ξάνθη 2009
•    Δημήτρης Μαυρίδης, Αγγελοφύλακτος Ξάνθη, Ιερά Μητρόπολις Ξάνθης και Περιθεωρίου, Ξάνθη 2006
•    Δημήτρης Μαυρίδης, Μαστοριά και Μεράκι στην παλιά Ξάνθη, Δ.Ε.Α.Ξ. – Π.Α.ΚΕ.ΘΡΑ., Ξάνθη 2005
•    Ελένη Κουνή, Βασίλης Αϊβαλιώτης, Σοφία Αδαμαντίδου, Ο Λευτέρης Κουνής και η κοσμηματογραφία στην Ξάνθη, Δ.Ε.Α.Ξ. - Π.Α.ΚΕ.ΘΡΑ., Ξάνθη 2006
•    Κατσαρή-Βαφειάδη, Τζ. επιμ. 2023. «Ιστορία και καταγραφή των νεοκλασικών κτηρίων του παραδοσιακού Οικισμού».
      Ξάνθη: Δήμος Ξάνθης, σελ. 170


 Διεύθυνση: Αγίου Βλασίου 25-31


Επισκέψιμο: Όχι

 

Print
image
Όροι ΧρήσηςΠολιτική ΑπορρήτουCopyright 2024 by Δήμος Ξάνθης
Back To Top