Εκλεκτικιστικά κτίρια της Παλιάς Ξάνθης
Μέσα από τη διαδρομή αυτή, περίπου 1 χλμ. και μικρής δυσκολίας, ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να γνωρίσει το ρεύμα του εκλεκτικισμού, όπως εκφράστηκε στα κτίρια της παλιάς Ξάνθης. Η διαδρομή, 50 λεπτών περίπου, ξεκινά από την περιοχή δίπλα στον ποταμό Κόσυνθο και καταλήγει στα δυτικά όρια της παλιάς με τη σύγχρονη πόλη, στις ανηφοριές του δρόμου που οδηγεί στη Σταυρούπολη.

Ο εκλεκτικισμός είναι ένα αρχιτεκτονικό στυλ του 19ου και 20ου αιώνα, στο οποίο επιλέγονται και χρησιμοποιούνται ποικιλία στοιχείων από διάφορες εποχές και ρυθμούς, σε ένα ενιαίο κτίσμα. Στην Ξάνθη αναγνωρίζεται στις όψεις κατοικιών πλούσιων καπνεμπόρων και σε άλλα κτίρια.

Πιο συγκεκριμένα, αναγνωρίζονται επιδράσεις από τον νεοκλασικισμό (π.χ. απόλυτη συμμετρία, κατακορυφότητα), ενώ επιμέρους στοιχεία φέρουν επιρροές από την Art Deco (π.χ. έντονη διακοσμητική διάθεση), την κεντρική Ευρώπη (π.χ. διαμόρφωση πυργοειδούς στέγης ή ανάπτυξη πυργίσκων), το αγγλικό μπαρόκ (π.χ. η χρήση του κόκκινου τούβλου) και τον ρομανικό ρυθμό (π.χ. τοξωτά ανοίγματα και καμπυλωτές αψίδες).

39. Αρχοντικά Μιχάλογλου

Σύντομη τεκμηρίωση:

Το συγκρότημα κατοικιών της οικογένειας Μιχάλογλου οικοδομήθηκε κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας του 19ου αιώνα στη συνοικία του Αγίου Βλασίου.
Το συγκρότημα αποτελείται από τέσσερις πανομοιότυπες κατοικίες τις οποίες έχτισε ο καπνέμπορος Ιωάννης Μιχάλογλου με καταγωγή από το Gjerbes της Κορυτσάς στη Β. Ήπειρο, για τα τέσσερα αγόρια από τα έξι παιδιά που απέκτησε. Για τον πρωτότοκο γιο του Γαβριήλ έχτισε άλλο σπίτι απέναντι από το συγκρότημα αυτό (Αγ. Βλασίου 28-30), ενώ την κόρη του την προίκισε με χρηματικά ποσά και χρυσές λίρες.
Η ανέγερση του συγκροτήματος αυτού εκείνο το χρονικό διάστημα συμπίπτει με την περίοδο οικονομικής άνθησης της Ξάνθης, όταν αναπτύσσεται οικιστικά η ευρύτερη περιοχή των συνοικιών του Αγίου Γεωργίου και του Αγίου Βλασίου με τα πολυάριθμα αρχοντικά των καπνεμπόρων που δραστηριοποιούνται τότε γύρω από την εκμετάλλευση του καπνικού προϊόντος.
Τα κτίσματα είναι εκλεκτικιστικά με κυρίαρχη τάση τον νεοκλασικισμό. Σε ολόκληρο το συγκρότημα των κτιρίων η εξωτερική όψη τους είναι οργανωμένη με απόλυτη συμμετρία και περιλαμβάνει πλίνθινη διακόσμηση κόκκινου χρώματος. Η κεντρική είσοδος και στις τέσσερις κατοικίες προεξέχει, είναι στεγασμένη και υποστηρίζει μεγάλα μπαλκόνια, διακοσμημένα με τοπικές σιδεριές. Πάνω από το υπερυψωμένο ισόγειο οργανώνεται ο πρώτος όροφος του κάθε κτιρίου. Σε δύο από τις κατοικίες υπάρχει εκτεταμένος ζωγραφικός διάκοσμος στο εσωτερικό τους (με οροφογραφίες και τοιχογραφίες), που υλοποιήθηκε κατά τα έτη 1927-1928 από τους διάσημους τότε κοσμηματογράφους Γεώργιο και Νικόλαο Μαλτζή από το Αϊβαλί της Μικράς Ασίας και τον Λευτέρη Κουνή.
Μπροστά σε καθεμία από τις 4 κατοικίες υπάρχει ένας μικρός προαύλιος χώρος, περιτριγυρισμένος από σιδερένιο αυλόγυρο, ο οποίος είναι διακοσμημένος με έλικες και λόγχες.


Κατηγορία θεματικού ενδιαφέροντος:  ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ / ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ


Ιστορικά στοιχεία:

Το συγκρότημα κατοικιών της οικογένειας Μιχάλογλου οικοδομήθηκε κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας του 19ου αιώνα στη συνοικία του Αγίου Βλασίου.
Το συγκρότημα αποτελείται από τέσσερις πανομοιότυπες κατοικίες τις οποίες έχτισε ο καπνέμπορος Ιωάννης Μιχάλογλου με καταγωγή από το Gjerbes της Κορυτσάς στη Β. Ήπειρο, για τα τέσσερα αγόρια από τα έξι παιδιά που απέκτησε. Για τον πρωτότοκο γιο του Γαβριήλ έχτισε άλλο σπίτι απέναντι από το συγκρότημα αυτό (Αγ. Βλασίου 28-30), ενώ την κόρη του την προίκισε με χρηματικά ποσά και χρυσές λίρες.

Η ανέγερση του συγκροτήματος αυτού εκείνο το χρονικό διάστημα συμπίπτει με την περίοδο οικονομικής άνθησης της Ξάνθης, όταν αναπτύσσεται οικιστικά η ευρύτερη περιοχή των συνοικιών του Αγίου Γεωργίου και του Αγίου Βλασίου με τα πολυάριθμα αρχοντικά των καπνεμπόρων που δραστηριοποιούνται τότε γύρω από την εκμετάλλευση του καπνικού προϊόντος.


Στοιχεία αρχιτεκτονικής:

Τα κτίσματα είναι εκλεκτικιστικά με κυρίαρχη τάση τον νεοκλασικισμό. Σε ολόκληρο το συγκρότημα των κτιρίων η εξωτερική όψη τους είναι οργανωμένη με απόλυτη συμμετρία και περιλαμβάνει πλίνθινη διακόσμηση κόκκινου χρώματος. Η κεντρική είσοδος και στις τέσσερις κατοικίες προεξέχει, είναι στεγασμένη και υποστηρίζει μεγάλα μπαλκόνια, διακοσμημένα με τοπικές σιδεριές. Πάνω από το υπερυψωμένο ισόγειο οργανώνεται ο πρώτος όροφος του κάθε κτιρίου. Σε δύο από τις κατοικίες υπάρχει εκτεταμένος ζωγραφικός διάκοσμος στο εσωτερικό τους (με οροφογραφίες και τοιχογραφίες), που υλοποιήθηκε κατά τα έτη 1927-1928 από τους διάσημους τότε κοσμηματογράφους Γεώργιο και Νικόλαο Μαλτζή από το Αϊβαλί της Μικράς Ασίας και τον Λευτέρη Κουνή.


Περιγραφή λοιπών στοιχείων:

Μπροστά σε καθεμία από τις 4 κατοικίες υπάρχει ένας μικρός προαύλιος χώρος, περιτριγυρισμένος από σιδερένιο αυλόγυρο, ο οποίος είναι διακοσμημένος με έλικες και λόγχες.


Σκοπός - Χρήση: Κατοικία


Χαρακτηρισμός: Διατηρητέα, Φορέας ΥΠΠΟ, Απόφαση δΙΛΑΠ/Γ/3250/9491, ΦΕΚ 142/91


Χρονολόγηση (περίοδος): Περίπου 1890


Έτος κατασκευής: 1893-1897


Τοποθεσία μνημείου: 41.141060434666464, 24.884868982198547


Βιβλιογραφικές παραπομπές:

•    Δημήτρης Μαυρίδης, Σπίτια της Ξάνθης, Ιερά Μητρόπολις Ξάνθης και Περιθεωρίου - δ.Ε.Α.Ξ., Ξάνθη 2009
•    Δημήτρης Μαυρίδης, Αγγελοφύλακτος Ξάνθη, Ιερά Μητρόπολις Ξάνθης και Περιθεωρίου, Ξάνθη 2006
•    Δημήτρης Μαυρίδης, Μαστοριά και Μεράκι στην παλιά Ξάνθη, Δ.Ε.Α.Ξ. – Π.Α.ΚΕ.ΘΡΑ., Ξάνθη 2005
•    Ελένη Κουνή, Βασίλης Αϊβαλιώτης, Σοφία Αδαμαντίδου, Ο Λευτέρης Κουνής και η κοσμηματογραφία στην Ξάνθη, Δ.Ε.Α.Ξ. - Π.Α.ΚΕ.ΘΡΑ., Ξάνθη 2006
•    Κατσαρή-Βαφειάδη, Τζ. επιμ. 2023. «Ιστορία και καταγραφή των νεοκλασικών κτηρίων του παραδοσιακού Οικισμού».
      Ξάνθη: Δήμος Ξάνθης, σελ. 170


 Διεύθυνση: Αγίου Βλασίου 25-31


Επισκέψιμο: Όχι

 

Print
image
Όροι ΧρήσηςΠολιτική ΑπορρήτουCopyright 2024 by Δήμος Ξάνθης
Back To Top