Η ευρωπαϊκή και βυζαντινή τέχνη στην Ξάνθη του 19ου αιώνα
Η διαδρομή έχει μήκος περίπου 1 χλμ., διάρκεια 60 λεπτών περίπου και είναι μέτριας δυσκολίας. Σε αυτήν ο επισκέπτης με καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα και αναζητήσεις θα έχει τη δυνατότητα να γνωρίσει την ευρωπαϊκή και βυζαντινή τέχνη, όπως εκφράστηκαν σε κτίρια της παλιάς Ξάνθης κατά τον 19ο αιώνα.

Ξεκινώντας από τα Αρχοντικά Μιχάλογλου στη συνοικία του Αγίου Βλασίου και καταλήγοντας στον ιερό ναό των Παμμεγίστων Ταξιαρχών, θα επισκεφθεί κανείς τους ναούς της παλιάς Ξάνθης, αντιπροσωπευτικά δείγματα της μεταβυζαντινής περιόδου, ενώ στα κτίρια κοσμικής αρχιτεκτονικής θα θαυμάσει της ευρωπαϊκής τεχνοτροπίας οροφογραφίες και τοιχογραφίες, της λεγόμενης Belle Époque (1871-1914).

Στις παλιές εκκλησίες αξίζει κανείς να παρατηρήσει τις φορητές εικόνες που φέρουν έντονες δυτικές εικονογραφικές επιδράσεις, οι οποίες αναμειγνύονται με τα παραδοσιακά βυζαντινά πρότυπα και ακολουθούν τις θεολογικές αντιλήψεις μετά την άλωση. Φιλοτεχνούνται είτε από εργαστήρια που δραστηριοποιούνται στη Θράκη ή τη βόρεια Ελλάδα (π.χ. εργαστήριο της Αίνου), είτε από το αγιορείτικο εργαστήριο (π.χ. οι ζωγράφοι Νικηφόρος και ο μαθητής του Ιωάσαφ), είτε από μεμονωμένους ζωγράφους (π.χ. ο Νικόλαος από το Χάσκοϊ της Κωνσταντινούπολης, ο Θάσιος Μ. Ευαγγελίδης, ο Πατρινός Τάκης Πριονάς).

Αξίζει επίσης κανείς να παρατηρήσει τον Εσταυρωμένο στο Ναό του Αγίου Γεωργίου, έργο του Φώτη Κόντογλου (1959), την κεντητή εικόνα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στον Ναό των Ταξιαρχών, τον μαρμάρινο ανάγλυφο κηροστάτη στο Ναό του Αγίου Βλασίου.

Από την άλλη, στις πλούσιες νεοκλασικές κατοικίες μπορεί να δει κανείς έργα Βαυαρών ή Γερμανών ζωγράφων, όπως στις τοιχογραφίας στις Οικίες Κουγιουμτζόγλου, Σταυρόπουλου και Μιχάλογλου ή στις θεές από το δωδεκάθεο, που κοσμούν το κλιμακοστάσιο της Οικίας Μεταξά. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι οροφογραφίες με τα διακοσμητικά και φυτικά μοτίβα στο Αρχοντικό Ντανιέλ και στο Αρχοντικό Μωυσή, ενώ μοναδικό δείγμα νεοκλασικής γλυπτικής στην πόλη αποτελεί το άγαλμα στην αυλή του Ναού του Αγίου Γεωργίου.

47. Ναός Παμμεγίστων Ταξιαρχών

Σύντομη τεκμηρίωση:

Ο Ναός των Παμμεγίστων Ταξιαρχών βρίσκεται στη συνοικία του Καβακίου και ανοικοδομήθηκε κατά το έτος 1834 σύμφωνα με την ανάγλυφη κτητορική επιγραφή που εντοπίζεται στο νάρθηκα.
Πρόκειται για τον παλαιότερο ναό της Ξάνθης.
Η ανέγερσή του πραγματοποιήθηκε κατά πάσα πιθανότητα πάνω στα θεμέλια προγενέστερου ναού της μεσοβυζαντινής περιόδου, ο οποίος καταστράφηκε κατά τη διάρκεια των σεισμών του 1829.
Ονομάζεται και Καβάκι (λεύκα), πιθανώς γιατί υπήρχαν λεύκες κοντά. Προφορική παράδοση αναφέρει ότι κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, όταν απαγορευόταν η ανέγερση καμπαναριών, οι χριστιανοί είχαν βάλει μια καμπάνα πάνω σε ένα καβάκι που υπήρχε εκεί και χτυπούσε με τον αέρα.
Ο ναός είναι κτισμένος σύμφωνα με τα πρότυπα της απλής, τρίκλιτης βασιλικής και περιλαμβάνει δίρριχτη στέγη. Το κωδωνοστάσιο και ο νάρθηκας έχουν οικοδομηθεί σε μεταγενέστερες φάσεις από το υπόλοιπο τμήμα του ναού.
Ιδιαίτερη αξία έχει το ξυλόγλυπτο τέμπλο του, το οποίο είναι διακοσμημένο με φυτικά και ζωικά στοιχεία. Περιλαμβάνει εικόνες του 18ου και του 19ου αιώνα, με πιο σημαντικές αυτές που φιλοτεχνήθηκαν από άγνωστο ζωγράφο κατά το έτος 1741, καθώς και αυτές που υπογράφονται από τον Αινίτη αγιογράφο Κυριάκο το έτος 1833.
Αξιοσημείωτη είναι επίσης η κεντητή εικόνα του αρχάγγελου Μιχαήλ, η οποία υπήρξε έργο της κεντήστρας Αικατερίνης Μπουλλή και αφιερώθηκε στο ναό κατά το έτος 1839 από τον Ξανθιώτη έμπορο Σγούρωφ.


Κατηγορία θεματικού ενδιαφέροντος:  ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ / ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ


Ιστορικά στοιχεία:

Ο Ιερός Ναός των Παμμεγίστων Ταξιαρχών βρίσκεται στην ανατολική πλευρά της παλιάς πόλης, στη συνοικία του Καβακίου. Πρόκειται για την παλαιότερη εκκλησία της Ξάνθης και ανοικοδομήθηκε κατά τη διάρκεια του έτους 1834 σύμφωνα με την ανάγλυφη κτητορική επιγραφή που εντοπίζεται στο νάρθηκα του ναού.
Ενδεχομένως, η ανοικοδόμησή της πραγματοποιήθηκε πάνω στα θεμέλια προγενέστερου ναού της μεσοβυζαντινής περιόδου, ο οποίος καταστράφηκε από τους σεισμούς του 1829. Σύμφωνα με ορισμένες προφορικές παραδόσεις των κατοίκων της πόλης ο ναός λειτούργησε για κάποια ορισμένη χρονική περίοδο και ως μητροπολιτικός. Ονομάζεται και Καβάκι (λεύκα), πιθανώς γιατί υπήρχαν λεύκες κοντά. Προφορική παράδοση αναφέρει ότι κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, όταν απαγορευόταν η ανέγερση καμπαναριών, οι χριστιανοί είχαν βάλει μια καμπάνα πάνω σε ένα καβάκι που υπήρχε εκεί και χτυπούσε με τον αέρα.


Στοιχεία αρχιτεκτονικής:

Ο ναός είναι κτισμένος σύμφωνα με τα πρότυπα της απλής, τρίκλιτης βασιλικής που κυριαρχούσε στην αρχιτεκτονική των εκκλησιών κατά τον 18ο και 19ο αιώνα. Η στέγη του ναού είναι δίρριχτη και είναι κατασκευασμένη από ξύλο και κεραμίδι.
Στο Ιερό Βήμα εντοπίζεται μια μεγάλη ημικυκλική κόγχη, ενώ ο νάρθηκας είναι κτισμένος σε μεταγενέστερη φάση από τον υπόλοιπο ναό. Ακόμα περιλαμβάνει γυναικωνίτη, ο οποίος είναι διαμορφωμένος με τη μορφή εξώστη. Το κωδωνοστάσιο του ναού οικοδομήθηκε επίσης σε μεταγενέστερη φάση, κατά πάσα πιθανότητα στις αρχές του 20ου αιώνα.


Περιγραφή λοιπών στοιχείων:

Ιδιαίτερης αξίας είναι το ξυλόγλυπτο τέμπλο του ναού, το οποίο είναι διακοσμημένο με φυτικά και ζωικά σχέδια, ενώ περιλαμβάνει διάφορες εικόνες του 18ου και του 19ου αιώνα. Οι πιο σημαντικές είναι αυτή που απεικονίζει τον Χριστό ως Μεγάλο Αρχιερέα, η εικόνα της γλυκοφιλούσας Θεοτόκου και η εφέστια του Αρχάγγελου Μιχαήλ, οι οποίες χρονολογούνται από το έτος 1741. Από τις υπόλοιπες εικόνες του τέμπλου ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες είναι αυτές των Τριών Ιεραρχών και των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, οι οποίες φιλοτεχνήθηκαν το έτος 1833 από τον Αινίτη αγιογράφο Κυριάκο. Στο ναό υπάρχουν ακόμα εικόνες του Θασίτη αγιογράφου Μιχαήλ Ευαγγελίδη και του ζωγράφου από τη Θεσσαλονίκη Δ. Στεφανίδη. Αξιοσημείωτη είναι επίσης η κεντητή εικόνα του αρχάγγελου Μιχαήλ, η οποία υπήρξε έργο της κεντήστρας Αικατερίνης Μπουλλή και αφιερώθηκε στο ναό κατά τη διάρκεια του έτους 1839 από τον Ξανθιώτη έμπορο Σγούρωφ.
Οι Ταξιάρχες ήταν πολιούχοι της Ξάνθης ως το 1955.
Υπάρχει επίσης Μονή Παμμεγίστων Ταξιαρχών στο περιαστικό δάσος βόρεια της Ξάνθης.


Σκοπός - Χρήση: Εκκλησιαστικό κτίριο


Χαρακτηρισμός: Προστατεύεται αυτοδίκαια, Αρμόδια Υπηρεσία: ΕΦΑ Ξάνθης


Χρονολόγηση (περίοδος): Τρίτη δεκαετία του 19ου αιώνα


Έτος κατασκευής: 1834


Τοποθεσία μνημείου: 41.144675734393765, 24.889056138062063


Βιβλιογραφικές παραπομπές:

•    Γεώργιος Τσιγάρας, Οι εκκλησίες της παλιάς Ξάνθης, Δημοτική Επιχείρηση Ανάπτυξης Ξάνθης (Δ.Ε.Α.Ξ.) – Π.Α.ΚΕ.ΘΡΑ, Ξάνθη 2008
•    Θρησκευτικά Μνημεία Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, Αλεξανδρούπολη 2008
•    Ξάνθη, Η πόλη με τα χίλια χρώματα (Δημήτρης Μαυρίδης επιμ.), Δήμος Ξάνθης – Π.Α.ΚΕ.ΘΡΑ., Ξάνθη 2007


 Διεύθυνση: Ευριπίδου και Ορφέως


Επισκέψιμο: Ναι

 

Print
image
Όροι ΧρήσηςΠολιτική ΑπορρήτουCopyright 2024 by Δήμος Ξάνθης
Back To Top