Ευεργέτες της ελληνορθόδοξης κοινότητας της Ξάνθης
Η διαδρομή αυτή είναι περίπου 2 χλμ., 60 λεπτών περίπου και μέτριας δυσκολίας. Σε αυτήν ο επισκέπτης θα μπορέσει να περιηγηθεί σε κτίρια αρχιτεκτονικού ή και θρησκευτικού ενδιαφέροντος ταυτόχρονα, τα οποία είτε κτίστηκαν χάρη στη δωρεά κάποιου Ξανθιώτη ευεργέτη, είτε σχετίζονται με την κατοικία ή κατάστημα της οικογένειας του ευεργέτη.

Ο ρόλος των ευεργετών ήταν ιδιαίτερα σημαντικός για τους ελληνορθόδοξους χριστιανικούς πληθυσμούς κατά τα χρόνια της οθωμανικής περιόδου, αφού αυτοί μερίμνησαν για την οικοδόμηση και τη διακόσμηση σχολείων, εκκλησιών και κτιρίων δημόσιου χαρακτήρα (π.χ. Λέσχες) και με τον τρόπο αυτόν συνέβαλαν στο να διατηρηθεί η εθνοτική και θρησκευτική ταυτότητα της κοινότητας.

Ο επισκέπτης ξεκινά από το παρεκκλήσι της Ζωοδόχου Πηγής στην οδό Λευκού Πύργου και καταλήγει στο παρεκκλήσι της Αγίας Παρασκευής στην καρδιά της παλιάς πόλης. Στη διαδρομή θα μάθει για τους καπνέμπορους ευεργέτες Αν. Σιγάλα, Π. Στάλιο, Μ. Ματσίνη, την οικογένεια Κουγιουμτζόγλου, τον δάσκαλο Δ. Χασιρτζόγλου, τον Μ. Φλωρή κ.ά. Επίσης, θα «γνωρίσει» τους μητροπολίτες Ξάνθης και Περιθεωρίου Ευγένιο, με την καθοδήγηση και προτροπή του οποίου ανοικοδομήθηκαν και διακοσμήθηκαν οι εκκλησίες της παλιάς πόλης μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1829, και Ιωακείμ Σγουρό, που ανοικοδόμησε το Μητροπολιτικό Μέγαρο και μέρος των μοναστηριών.

Σημαντικές ήταν οι δωρεές και των επαγγελματιών συντεχνιών στους ναούς, όπως του σιναφιού των τσαγκάρηδων και των υποδηματοποιών, που δώρισαν στο ναό του Ακαθίστου την εικόνα της Αγίας Τριάδας, ή του Ηπειρώτη Γ. Καγιαλίδη, που αφιέρωσε στον Μητροπολιτικό Ναό την εικόνα του Αγίου Γεωργίου εξ Ιωαννίνων, ή της οικογένειας Βέλιου, που δώρισε αρκετές εικόνες στο Καβάκι.

15. Οικία Αθ. Κουγιουμτζόγλου

Σύντομη τεκμηρίωση:

Το κτίσμα χτίστηκε στη δεκαετία 1890-1900, από τον καπνέμπορο, εξέχοντα δημογέροντα και ευεργέτη της πόλης, Αθανάσιο Κουγιουμτζόγλου.
Πρόκειται για ένα νεοκλασικό οίκημα, γωνιακό, με συμμετρία και με είσοδο επί της οδού Ορφέως. Υπάρχει γείσο που ορίζει τα διαφορετικά επίπεδα του σπιτιού, δηλαδή το ημιυπόγειο, το ισόγειο και τον όροφο. Με την προεξοχή στον όροφο, το παραδοσιακά αλλά ελαφρά προεξέχον τριγωνικό σαχνισί επί της οδού Αντίκα, ο χώρος του ορόφου γίνεται ορθογώνιος και γι’ αυτό πιο λειτουργικός. Το κτίσμα, όπως και τα υπόλοιπα της παλιάς Ξάνθης, έχει πολλά παράθυρα που προσφέρουν άπλετο φως στο εσωτερικό του σπιτιού καθώς και διακοσμητικές σιδεριές στα ανοίγματα του ισογείου και στο μπαλκόνι (εξώστη). Η φαλτσογωνιά, που δημιουργείται στη συμβολή των οδών Αντίκα και Ορφέως, συμβάλει στην προστασία των τοίχων του κτίσματος από τα κάρα που έστριβαν και στην καλύτερη εκμετάλλευση του δημόσιου χώρου.
Δισέγγονη του αρχικού ιδιοκτήτη είναι, η Μέλπω Λογοθέτη – Μερλιέ, η οποία γεννήθηκε στην Ξάνθη το 1889 (-1979). Η γνωστή Μουσικολόγος και Λαογράφος, μαζί με τον σύζυγό της Οκτάβιο Μερλιέ (1897-1976), ίδρυσαν τα Μουσικά Αρχεία της Παράδοσης. Μεταπολεμικά, ο Σύλλογος αυτός ονομάστηκε «Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών – Ίδρυμα Μέλπως και Οκτάβιου Μερλιέ» και λειτουργεί μέχρι και σήμερα στην Αθήνα ως δραστήριος, επιστημονικός φορέας.


Κατηγορία θεματικού ενδιαφέροντος:  ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ / ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ


Ιστορικά στοιχεία:

Το κτίσμα χτίστηκε στη δεκαετία 1890-1900, από τον καπνέμπορο, εξέχοντα δημογέροντα και ευεργέτη της πόλης, Αθανάσιο Κουγιουμτζόγλου.


Στοιχεία αρχιτεκτονικής:

Πρόκειται για ένα νεοκλασικό οίκημα, γωνιακό, με συμμετρία και με είσοδο επί της οδού Ορφέως. Υπάρχει γείσο που ορίζει τα διαφορετικά επίπεδα του σπιτιού, δηλαδή το ημιυπόγειο, το ισόγειο και τον όροφο. Με την προεξοχή στον όροφο, το παραδοσιακά αλλά ελαφρά προεξέχον τριγωνικό σαχνισί επί της οδού Αντίκα, ο χώρος του ορόφου γίνεται ορθογώνιος και γι’ αυτό πιο λειτουργικός. Το κτίσμα, όπως και τα υπόλοιπα της παλιάς Ξάνθης, έχει πολλά παράθυρα που προσφέρουν άπλετο φως στο εσωτερικό του σπιτιού καθώς και διακοσμητικές σιδεριές στα ανοίγματα του ισογείου και στο μπαλκόνι (εξώστη). Η φαλτσογωνιά, που δημιουργείται στη συμβολή των οδών Αντίκα και Ορφέως, συμβάλει στην προστασία των τοίχων του κτίσματος από τα κάρα που έστριβαν και στην καλύτερη εκμετάλλευση του δημόσιου χώρου.


Περιγραφή λοιπών στοιχείων:

Δισέγγονη του αρχικού ιδιοκτήτη είναι, η Μέλπω Λογοθέτη – Μερλιέ, η οποία γεννήθηκε στην Ξάνθη το 1889 (-1979). Η γνωστή Μουσικολόγος και Λαογράφος, μαζί με τον σύζυγό της Οκτάβιο Μερλιέ (1897-1976), ίδρυσαν τα Μουσικά Αρχεία της Παράδοσης. Μεταπολεμικά, ο Σύλλογος αυτός ονομάστηκε «Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών – Ίδρυμα Μέλπως και Οκτάβιου Μερλιέ» και λειτουργεί μέχρι και σήμερα στην Αθήνα ως δραστήριος, επιστημονικός φορέας.


Σκοπός - Χρήση: Κατοικία


Χαρακτηρισμός: Διατηρητέο, Φορέας ΥΠΠΟ, Κατηγορία «Α», ΦΕΚ 215/Β/21-4-88


Χρονολόγηση (περίοδος): Τέλευταία δεκαετία 19ου αιώνα


Έτος κατασκευής: Δεκαετία 1890-1900


Τοποθεσία μνημείου: 41.14348, 24.88802


Βιβλιογραφικές παραπομπές:

•    Κατσαρή-Βαφειάδη, Τζ. επιμ. 2023. «Ιστορία και καταγραφή των νεοκλασικών κτηρίων του παραδοσιακού Οικισμού».
     Ξάνθη: Δήμος Ξάνθης, σελ. 54


 Διεύθυνση: Αντίκα και Ορφέως 43


Επισκέψιμο: Όχι


 

Print
image
Όροι ΧρήσηςΠολιτική ΑπορρήτουCopyright 2024 by Δήμος Ξάνθης
Back To Top